• 72
  • 41 مرتبه
  • 05 تیر 1403

اتاق کودکمان را چگونه رنگ آمیزی کنیم ؟

اتاق کودکمان را چگونه رنگ آمیزی کنیم ؟

رنگ آمیزی برای اتاق کودک آیا می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد؟

نوشته شده توسط لی اورلیان
طراح داخلی و یکی از بنیانگذاران Teepee Joy.

 

 

اگر یک نوزاد جدید در راه است یا اینکه  شما در شرف نقل مکان به خانه جدید هستید و یا یکی از بچه ها از طرح رنگ اتاق خود خسته شده است. این موضوع ممکن است برای هر خانواده ای اتفاق بیفتد.  اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد.

اکنون وقت تغییر دکوراسیون اتاق کودکتان است!

و حالا داستان همیشگی. آبی برای پسران و صورتی برای دختران.

پس تصمیم گیری نباید خیلی سخت باشد.

روانشناسان توصیه هایی بر اهمیت انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودکان دارند .اثبات گردیده است که خلق و خوی کودکان تحت تأثیر محیط آنها قرار می گیرد و این شامل رنگ اتاق آنها نیز می شود.

علم رنگ ها برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. اگر تا به حال در اتاق انتظار بیمارستان نشسته باشید، ممکن است متوجه شده باشید که دیوارها به رنگ سبز آرامش بخش هستند. داخل یک کلاس مهدکودک ممکن است بیشتر به رنگ زرد شاد و پر انرژی باشد. هر یک از این طرح های رنگی به دلیل تأثیری که بر افراد حاضر در اتاق دارند با دقت انتخاب شده اند.

انتخاب رنگ برای مهد کودک شما نیز مستحق توجه دقیق است. نتایج برخی تحقیقات را به صورت مختصر در ادامه این مطلب ملاحضه میفرمایید.

 

قرمز:

 

 

قرمز یک رنگ محرک خاص است. برخی از مطالعات نشان می دهد که رنگ قرمز حتی ضربان قلب و تنفس شما را افزایش می دهد. نشان داده شده است که این رنگ به کودکان انرژی می دهد و به طور بالقوه تمرکز را افزایش می دهد - و آن را به یک رنگ برجسته محبوب برای کلاس های درس تبدیل می کند. با این حال، به نظر می رسد قرار گرفتن بیش از حد در معرض قرمز ممکن است باعث پرخاشگری در برخی از کودکان، به ویژه کودکان نوپا شود.
اگر دوست دارید از رنگ قرمز در اتاق کودکتان استفاده کنید، شاید بهتر است بخش کوچکی از اتاق مثلا دیواری که پیش آمدگی در اتاق ایجاد کرده یا قسمتی از گوشه دیوار کنار کمد را به رنگ قرمز در آورید تا هم سردی رنگ های خنثی را بشکند و هم اینکه کودکتان خیلی در معرض رنگ قرمز قرار نگیرد.

 

نارنجی:

 

 

نارنجی یک رنگ روشن و شاد است که نشان داده شده است که ارتباطات و اجتماعی شدن را افزایش می دهد. کودکانی که در اتاق هایی با طرح های رنگی نارنجی بازی می کنند تمایل بیشتری به همکاری، برون گرایی و اعتماد به نفس دارند.

البته، مانند هر رنگ گرم دیگری، رنگ نارنجی بیش از حد می تواند تحریک کننده باشد و نتیجه معکوس داشته باشد. در حالی که رنگ نارنجی ممکن است جنبه پرحرفی یک کودک خجالتی را بروز دهد، اما استفاده زیاد از رنگ نارنجی در دکوراسیون اتاق کودک،ممکن است آنها را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود که آنها احساس تحریک پذیری پیدا کنند و بیش از آنکه اجتماعی گردند، به گوشه گیری تمایل پیدا کنند.

 

زرد:

 

 

رنگ زرد حال و هوای شاداب و آفتابی را به هر اتاق می بخشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که کودکانی که در اتاق‌های زرد بازی می‌کنند ،  از افزایش تمرکز سود می‌برند و حافظه قوی تری خواهند داشت.

البته به خاطر داشته باشید که اگر کودکی دارید که هنگام خواب برای خوابیدن مقاومت میکند و به راحتی نمیخوابد، یا زود از خواب بیدار می شود، احتمالاً رنگ زرد این مشکل را بدتر خواهد کرد. اگر یک اتاق بیش از حد حال و هوای «روزانه»  داشته باشد،  ممکن است برای کودکی که بیش از حد هیجان‌زده است ، ایجاد حس آرامش بسیار سخت باشد.

زمانی که در دکوراسیون اتاق کودک، رنگ زرد با خاکستری، آبی یا سبز جفت شود به عنوان یک رنگ برجسته بسیار خوب عمل می کند. این تعادل به جنبه‌های مثبت رنگ زرد اجازه می‌دهد بدون اینکه کودک احساس عصبانیت یا هیجان زدگی کند ،  زیبایی و جذابیت آن  در اتاق کودکتان نمایان گردد.

 

صورتی:

در راس هر لیستی از ایده های رنگ آمیزی اتاق دخترانه، رنگ صورتی است. البته، هر دو جنس می توانند با قرار گرفتن در اتاق هایی با طرح رنگ صورتی سود ببرند. صورتی آرامش بخش است و احساس همدلی و پرورش را تشویق می کند. ممکن است به این دلیل که رنگ صورتی با احساس "مادرانه" مرتبط است، می تواند کودکان را به شیوه های مراقبتی تر و با ملاحظه تر تشویق کند.

بزرگترین مورد احتیاطی در مورد رنگ صورتی این است که شاید سریعتر از هر رنگ دیگریخسته کننده به نظر آید.

 بچه‌هایی که بیشتر در معرض محیط ‌هایی با رنگ صورتی قرار دارند، ، معمولاً زودتر ابراز خستگی از رنگ صورتی در دیوارها و دکوراسیون اتاق خود مینمایند. قرار داشتن زمان زیاد در محیط ها و اتاق هایی با رنگ صورتی، می تواند تحریک کننده، بوده و شاید باعث بروز ناهنجاریهای مانند خستگی مفرط، عصبی بودن، یا حتی پرخاشگری گردد.

پس سعی کنید از رنگ صورتی ملایم در دکوراسیون اتاق کودک خود استفاده کنید و حتی الامکان محیط را با وسایلی با رنگهای دیگر، تزئین نمایید.

 

قهوه ای:

 

قهوه ای، رنگی کلاسیک و خاکی است که می تواند به کودکان کمک کند تا در محیط خود احساس ثبات و آرامش بیشتری داشته باشند. قهوه‌ای همچنین به‌عنوان پس‌زمینه فوق‌العاده‌ای برای پاشیدن رنگ‌های روشن‌تر عمل می‌کند، و به والدینی که قهوه‌ای را به‌عنوان پایه انتخاب می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا کمی خلاق‌تر باشند، در حالی که همچنان از مزایای یک فضای احساسی پایدار بهره‌مند می‌شوند.

البته رنگ قهوه ای زیاد می تواند اتاق را به میزان قابل توجهی تیره کند. این می تواند فضا را کوچکتر و شاید حتی کلاستروفوبیک به نظر برساند. اگر کودکی پریشان دارید، احاطه کردن آنها به رنگ قهوه ای توصیه نمی شود. برای روشن‌تر کردن موارد، از رنگ‌های کرم یا بژ استفاده کنید و از قهوه‌ای تیره به عنوان یک پس زمینه اولیه استفاده کنید.
سعی کنید به جای رنگ قهوه ای تیره، از رنگهای شکلاتی و نسکافه ای بهره ببرید تا فضای اتاق کودکتان روشن تر به نظر برسد.

 

سبز:

 

سبز رنگی آرامش بخش است که طراوت طبیعت و بازی در فضای باز را به اتاق می آورد . بسیاری از مدارس استفاده از رنگ سبز را در کلاس های درس انتخاب می کنند - به ویژه مدارس راهنمایی و دبیرستان - زیرا برخی از مطالعات نشان می دهد که رنگ سبز ممکن است توانایی خواندن و همچنین درک مطلب را افزایش دهد.

اگر فرزند شما بیشتر تکالیف خود را در اتاق خود انجام می دهد، رنگ سبز می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. مانند هر رنگ سرد دیگری، هر چه سایه تیره تر باشد، اتاق تاریک تر است. سبزی جنگلی یا کاج می تواند طاقت فرسا و حتی کمی افسرده کننده باشد، در حالی که سبزی نعناع یا چای و یا حتی سبز کاهو در واقع می تواند به آرام کردن کودک مضطرب کمک کند.

 

آبی:

 

 

وقتی صحبت از رنگ در دکوراسیون اتاق پسرانه به میان می آید ، اغلب  لیست با رنگ آبی شروع می شود و پایان می یابد. اما مطمئناً هر دو جنس می توانند از قرار گرفتن در این رنگ آرامش بخش و زیبا،  سود ببرند.

آبی اغلب به عنوان رنگ مناسب برای تزئین اتاق کودکانی که  مستعد هیجان و عصبانیت هستند پیشنهاد می شود. رنگ آبی برای کاهش ضربان قلب، فشار خون و کاهش تنفس افراد آشفته بسیار مفید و کارا است.

فقط مراقب باشید زیاده روی نکنید. ایجاد اتاقی که پر از رنگ آبی باشد می‌تواند اثر آرام‌بخش را از بین ببرد و اثری افسرده‌کننده‌تر داشته باشد. سعی کنید رنگ آبی را با پاشیدن رنگ زرد شاد یا استفاده از استیکر دیواری با رنگهای گرم،  متعادل تر کنید.

 

 

خاکستری:

 

این یکی سخت است.

خاکستری زمانی که به عنوان رنگ مکمل استفاده می شود بسیار چشمگیر است، اما تبدیل آن به رنگ غالب در هر اتاق می تواند منجر به احساس تنهایی شود. اگر می خواهید رنگ خاکستری را در دکوراسیون اتاق کودک خود بگنجانید، بهتر است این کار را در حد اعتدال انجام دهید. به عنوان مثال، تنالیته هایی از خاکستری می‌توانند به یکنواخت کردن یک اتاق زرد روشن کمک کنند، یا می‌توانند به شکستن یک طرح رنگی کلی مانند فیروزه‌ای یا سرخابی کمک کنند.

 

امیدواریم تا با مطالعه این مطلب که توسط تیم دکورووم و با استفاده از منابع به روز و معتبر تهیه گردیده است، بتوانید رنگی مناسب و زیبا برای تزئین اتاق گودک دلبندتان انتخاب نمایید.