ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

15 عامل بر روی رشد و تغذیه فرزند شما! | خردسال و کودک | سایت دکورووم

writerdeco
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
Rate this post

سلام بر شما مادر مهربان و دلسوز، امیدواریم سلامت و بانشاط باشین امروز، دراین لحظه و در این مکان می خوایم درباره عوامل موثر بر سلامت جسمانی و رشد و تغذیه کودک تون صحبت کنیم

همراه ما باشین

حتما شما هم به عنوان یک مادر نمونه به فکر تغذیه سالم و رشد کودک خود هستید. اگر فرزند شما هم خوب غذا نمی خورد و بی اشتهاست یا لاغر و ضعیف است و یا کم خونی دارد، به خوب جایی سر زده اید؛ چون ما مطالبی را برای شما فراهم کرده ایم که در این رابطه به شما کمک خواهد کرد.

بچه ام چه بخورد تا رشد بهتری داشته باشه؟

قطعا هر انسانی از همان ابتدا برای اینکه سالم و شاد و خندان باشد و رشد کند و امید داشته باشد، باید غذا بخورد. وظیفه هر انسانی مراقبت از سلامتی اش است. انسان عاقل هم به دنبال غذای سالم است. به این دلیل که شما سرپرست فرزندتان هستید، این مسئولیت به عهده شماست.

چه غذاهایی برای رشد کودکتان مفید است؟ و چه نوع تغذیه ای باشد؟

چه غذاهایی برای رشد کودکتان مفید است؟

حال اولین پرسش شما این است که باید کدام مواد غذایی را به فرزندم بدهم تا خوب رشد کند و از قد و وزن خوبی برخوردار شود؟ چگونه و چه موقع؟ بیایید اول ببینیم که بدن او به کدام مواد مغذی و معدنی نیاز دارد.

ویتامین ها ، موتور رشد کودک

بدن دلبندتان به ویتامین های A , E , D , B , B12 , C , F , K نیاز دارد.

املاح سوخت آن موتور

همچنین در غذایی که می خورد باید کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، آهن، فیبر، اسیدفولیک و پروتئین وجود داشته باشد.

کمبود مواد مغذی ممکن است باعث عدم رشد کافی کودکتان شود.

افزایش قد

حتما شما هم به دلبندتان می گویید :«خوب غذاتو بخور تا زود بزرگ و قوی بشی!😃» و منظورتان از بزرگ شدن، قد کشیدن است. اما باید بدانید که تغذیه فقط یکی از عوامل رشد قد است.

راهکارهای طبیعی افزایش رشد کودک تان مخصوصا با تغذیه

راهکارهای طبیعی افزایش قد کودکتان

 

همچنین هشیار باشید و گول تبلیغاتی را که می خواهند با داروها و به صورت جادویی قد کودکتان را افزایش دهند، نخورید.

ورزش

بهترین ورزش ها برای افزایش قد، ورزش های کششی هستند. این ورزش های به ظاهر ساده، تاثیر به سزایی دارند.

ورزش های کششی به شکل گیری درست ستون فقرات و حالت بدن کودکتان کمک می کنند. همچنین بسیار ساده هستند و در هر مکانی می تواند آن ها را انجام دهد.

بارفیکس

بیش تر بچه ها به آویزان شدن علاقه دارند، برایش یک بارفیکس بگیرید و بگذارید حداقل روزی 10 دقیقه آویزان باشد. این تمرینات در کشیدگی و صاف کردن ستون فقرات موثر هستند.

طناب بازی

طناب بازی که بیش تر شبیه یک بازی است تا یک ورزش، قد کودکتان را بلند می کند. این ورزش ماهیچه ها را فعال می کند و از چاقی هم جلوگیری می کند.

بپر بپر

حتی همین بپر بپر کردن ساده هم که خود کودکتان انجام می دهد، باعث رشد قدش می شود.

شنا

وقتی فرزندتان شنا می­کند، تمام اندام های بدنش درگیر می شود. بیش تر بچه ها آب بازی را دوست دارند اما اگر کودک شما از آب خوشش نمی آید، می تواند روی زمین دراز بکشد و هربار یک دست با پای مخالفش را بالا ببرد و بِکِشد.

دویدن

دویدن بسیار سودمند است و همانطور که می­دانید مادر همه ورزش ها است. باعث تقویت و استحکام استخوان ها می شود و همچنین هورمون­های رشد را تحریک می­کند.

علاوه بر این ها، پیاده روی روزانه(به مدت 45 دقیقه)، روی سنگ ریزه ها و قلوه سنگ هابا پای برهنه برای افزایش قد مفید است.

تغذیه

غذاهای سالم علاوه بر حفظ سلامتی عزیزدلتان، بر رشد قد او هم اثر می گذارد. پودر هسته سنجد را هرگز فرراموش نکنید! همچنین روز درمیان صبح ناشتا، شربت خاکشیر مخلوط با آب گرم و یک روز هم شربت خاکشیر با آب خنک به او بدهید.

 

خوردن حریره بادام (هفته ای 3 وعده) و خوردن انار برای رشد او مفید است.

غذاها عامل مهمی در افزایش رشد کودک هستند، خصوصا سنجد!

غذاها عامل مهمی در افزایش قد فرزندتان هستند، خصوصا سنجد!

||بیشتر بخوانید: داستان هفته 26 ام من!

خواب

یکی از مهم ترین عوامل سلامتی، خواب مناسب است. زمان خواب باید منظم و به اندازه باشد.

مغز کودکتان هورمون رشد را اوایل شب ترشح می­کند و شرطش این است که خواب باشد. پس حتما او را قبل از ساعت 11 شب، سر ساعتی مشخص بخوابانید و صبح هم سر ساعتی مشخص بیدار کنید.

حجامت

امام صادق(ع): « حجامت در کودکان مانند حرس برای درختان است 😱 »

حجامت کردن آن قدرها هم که فکر می کنید ترسناک نیست. فقط برای این کار حتما پیش متخصص آن بروید که حجامت مناسب را در زمان مناسب انجام دهد.

وراثت

میزان رشد قد فرزندتان به ژنتیک او بستگی دارد، اما با رعایت موارد بالا تا حدودی بر ژنتیک غلبه کرده و به قدی متناسب خواهد رسید.

افزایش وزن

یک رژیم غذایی یا تغذیه مناسب برای کودک شامل پروتئین­ها، کربوهیدرات­ها، چربی ها و ویتامین ها و مواد معدنی است. اگر فرزندتان لاغر است و می خواهید افزایش وزن طبیعی و مناسب داشته باشد، رعایت نکات زیر، همه مواد مورد نیازش را تامین می کند.

  • اول صبح کمی آبجوش و خاکشیر به فرزندتان بدهید. اگر خیلی گرما و عطش دارد، لیموترش هم به آن اضافه کنید.

 

  • چاشنی هایی مثل رب انار و سماق را بیش تر مصرف کنید.

 

  • استفاده از جوانه گندم و سویق گندم

 

  • استفاده از پودر سنجد(پودر خود سنجد همراه با پوست و هسته اش)

 

  • همانطور که برای افزایش قد هم گفتیم، خواب در رشد بسیار موثر است، مخصوصا رشد کودکان. حتما فرزندتان را قبل از ساعت 11 شب بخوابانید. برای داشتن خواب عمیق می توانید پره های بینی اش را با روغن گل بنفشه یا بادام شیرین چرب کنید.

 

درمان رودل و بدخوری

اگر کودکتان رودل می کند و یا بدخور است و اعصابتان را به هم ریخته، غصه نخورید؛ شیر خشت (صمغ نوعی درخت)، ترنجبین با خاکشیر و ترنجبین به تنهایی را امتحان کنید تا مشکل او برطرف شود.

صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک استکان آبجوش حل کنید و بعد آن را صاف کنید و به فرزندتان بدهید.

 

 

راهکار افزایش قوای جسمی با تغذیه پیدا شد

اگر کودکتان ضعیف است و می خواهید یک تغذیه مقوی برای او داشته باشید، سویق شگفت انگیز است!

سویق معجزه گر همه چیز

سویق یک ماده غذایی خوشمزه و ساده است که به دلیل طبع گرم آن سرشار از خواص مفید برای همه سنین، علی الخصوص کودکان هفت ماه به بالا می باشد. سویق حاصل ترکیب آرد و سبوس تفت داده شده انواع دانه هاست؛ دانه ی غلات، حبوبات و هسته میوه ها.

خواص شگفت انگیز انواع سویق برای تغذیه و رشد کودک

خواص شگفت انگیز انواع سویق

تغذیه انواع سویق

سویق سنجد

سویق گندم

سویق جو

سویق برنج

سویق عدس

سویق نخود

سویق سیب

سویق کامل

سویق کودک

اگر همه انواع سویق ها را مخلوط کنید، سویق کامل درست کرده اید.

اگر به سویق کامل کمی شکر نیشکر هم اضافه کنید، این سویق مخصوص کودکان است که بسیا برای فرزندتان مفید است و همه نیازهای او را برطرف می کند.

برای مصرف سویق کودک، می توانید آن را به شیر اضافه کنید.

اگر می خواهید کودکتان سویق مصرف کند و تقویت شود اما چاق نشود، از سویق جو استفاده کنید.

سوپ گندم که با روغن زیتون یا پاچه گوسفند پخته شده است هم باعث تقویت فرزندتان می شود. حلیم مخلوط با عسل هم مقوی است.

نرمی استخوان و رشد کودک

در اثر کمبود ویتامین D ، استخوان ها ضعیف می شوند و دراندام ها تغییر شکل ایجاد می شود(مثلا پاهای پرانتزی).

ویتامین D لازمه رشد استخوان ها است

ویتامین D لازمه رشد استخوان ها است

 

پیشگیری

باید سیب درختی، پرتقال، هلو، آلو و انگور بیشتر بخورد و خوردن عرق یونجه هم خواص زیادی دارد. همچنین دانه جو را بجوشانید و هرروز به او بدهید. خواص شیره خرما، شیره انگور، شیره توت و شیره انجیر هم که ثابت شده است و نیازی به تعریف ندارد.

از آفتاب مستقیم هم استفاده کند و هرشب بدنش را با روغن زیتون ماساژ دهید.

تغذیه درست ، دشمن کم خونی

برای رفع کم خونی و رشد و افزایش وزن شب ها انجیر را در مخلوط عرق یونجه و بیدمشک بخیسانید و صبح ناشتا به کودک بدهید. مدت مصرف 14 الی 40 روز و بعد از آن تا دو هفته مصرف نکند.

خوردن آجیل ها مثل پسته، بادام، بادام زمینی،گردو و خشکبار؛ تخم مرغ و گوشت قرمز و ماهی و کلم بروکلی، و میوه هایی مانند انار و زردآلو و آلو برای درمان کم خونی کودکتان موثر هستند.

مرکبات آهن ندارند اما به جذب آهن کمک می کنند. همچنین معمولا پزشکان به شما قطره آهن می دهند که فکر نمی کنم فرزندشما با خوردن به اندازه و به موقع موارد گفته شده، نیازی به این قطره داشته باشد.

انار ، داروی طبیعی برای کودکان بد طبع

انار دارای ترکیبات دارویی و برخی مواد مغذی است که برای کودکتان مفید است.

التهابات و کرم های روده را از بین می برد و مشکلات گوارشی را درمان می کند.

مشکلات دهان و دندان و تب را کاهش می دهد.

از لکنت زبان پیشگیری، و حتی آن را درمان می کند.

از کبد و قلب محافظت می کند.

تغذیه کودک با انار برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است

انار برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است

استرس و اظطراب اولین مجرم قد کوتاه😄

ترس و اضطراب با تاثیر بر کلیه ها، بر رشد قد کودکتان تاثیر منفی می گذارد. از بروز محیط  تنش زا جلوگیری کنید و محیط آرامی را برای رشد فرزندانتان فراهم کنید.

کورتون 

استفاده مکرر از کورتون به دلیل تخریب پروتئین ها، باعث تحلیل رفت عضلات می شود. استفاده از داروهای کورتونی برای درمان آسم، باعث تاخیر در رشد کودکان می شود.

با شکلات و معده خالی ، فرزندتان میترکد

وقتی که معده کودکتان خالی است به او شکلات و شیرینی ندهید. این کار باعث افزایش ناگهانی قندخونش و به دنبال آن ترشح انسولین می شود. سپس بعداز نیم ساعت قند خونش خیلی پایین می آید و باعث عصبانیت و آشفتگی او می شود. به جای شکلات، تکه ای نان ویا میوه به او بدهید.

هله هوله

آدامس های صنعتی، پاستیل ها، نوشابه ها، فست فودها، پفک و چیپس را حذف کنید!

هله هوله را حذف و با تغذیه تنقلات سالم مثل مغزها جایگزین کنید

تغذیه هله هوله را حذف و با تنقلات سالم مثل مغزها جایگزین کنید

 

پفک تا 9 برابر وزنش آب جذب می کند و باعث سیری کاذب و بی اشتهایی فرزندتان می شود. همچنین پفک از ذرت های تراریخته فراوری می شود، که تراریخته خودش قصه پرغصه ای است!

مصرف ترشیجات و ماکارانی را کمتر کنید.

||بیشتر ببینید: دکوراسیون اتاق کودک

امیدواریم با کمک این مطلب فرزندانی سالم و بانشاط داشته باشین

به امید دیدار

بهترین پیشنهاد های ما برای تزیین اتاق کودک شما در: پینترست دکورووم

منابعی که برای تهیه این مطلب به ما کمک کردن:

سایت حیاط خلوت

کانال آقای خیراندیش

کانال واحد کودک موسسه مصاف

کانال آقای تبریزیان

یک پاسخ به “15 عامل بر روی رشد و تغذیه فرزند شما! | خردسال و کودک | سایت دکورووم”

  1. irantanasob.com گفت:

    سلام.وبسایت زیبایی دارید.دستتون درد
    نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • Add to cart
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه
کمک میخوای؟ سوال داری؟